De Maakbare Mens – Medische Technologie

Terug naar Voortgezet onderwijs

1-2 VMBO TL/GL
Mens en natuur, mens en maatschappij

Slokdarmstent, heupprothese, pacemaker, neusprothese én kunstlenzen: deze vijf  protheses krijgen de leerlingen in handen. Plus een groot spelbord en een bak met kaarten. De kaarten bevatten de volgende vijf onderwerpen: 1) wat kost de prothese?, 2) wat doet het en vervangt het in het lichaam?, 3) waar zit het in het lichaam?, 4) welke groep mensen gebruikt het?, en 5) het laatste kaarttype bevat wist-je-datjes. Het doel is om de juiste kaarten bij de juiste protheses neer te leggen. Zo komen leerlingen meer te weten over deze protheses.

Daarna start het ethische deel van dit onderwijsprogramma, ook nog in een klaslokaal in het museum. Leerlingen geven hun mening over een fotomodel met armprothese: zouden zij zelf juist mét of zónder de prothese op de foto gaan? En over een hardloper met een beenprothese die niet mee mag doen aan de olympische spelen. Is dat oneerlijk of niet? In de museumzalen gaat het gesprek verder met stellingen over ‘designerbaby’s’, donor tekorten en het implanteren van extra geheugen in je hersenen.

Leerdoelen

  • De leerlingen leren wat een kunstheup, kunstlens, kunstneus, pacemaker en een slokdarmstent doet.
  • De leerlingen vormen een mening over protheses en leren die te verwoorden.
  • De leerlingen denken na over de toekomst van de medische wetenschap en de bijkomende dilemma’s.
  • De leerlingen maken kennis met museumobjecten

Kerndoelen

Het programma sluit aan bij de kerndoelen van de domeinen Mens en natuur en Mens en maatschappij. Het programma sluit aan bij de kerndoelen 34, 36 en 43. Een omschrijving van deze kerndoelen vindt u in de docentenhandleiding onderaan deze pagina.

Praktische informatie

Duur: 90 min.
Groepsgrootte: Maximaal 60 leerlingen
Doelgroep: VMBO 1-2, theoretisch of gemengd theoretisch, maar niet voor basis kader of kaderberoeps
Kosten: € 6 per leerling (minimale prijs per programma €99,-)
Begeleiding: we verwachten vanuit school één docent of begeleider per 15 leerlingen. Daarnaast verwachten wij een actieve houding van de begeleiders. 

Het programma bestaat uit twee onderdelen waarbij de klas in twee groepen wordt verdeeld. De ene groep start met het bordspel met de protheses in een leslokaal en gaat vervolgens het museum in om aan de hand van stellingen met elkaar te discussiëren. De andere groep volgt het programma vice versa.

De docentenhandleiding van 'De Maakbare Mens' kan binnenkort gedownload worden.

Boek nu!

Bel 071-7519962 of vul onderstaand contactformulier in. Wij nemen dan spoedig contact met u op.

1-2 VMBO TL/GL - De Maakbare Mens

Velden met * zijn verplicht

Zoek op